عمران بتن صانع

شرکت فراورده های بتنی صانع

دیوار پیش ساخته | دیوار پیش ساخته بتنی | دیوار محوطه

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷ ق.ظ

دیوار پیش ساخته بتنی+دیوار محوطه

این محصول که در دو نوع یکرو نما و دو رو نما تولید می گردد، قابلیت احداث دیوار با ارتفاع های مختلف را دارا می باشد. سرعت نصب این دیوار ها حدود یکصد متر طول( سیصد و بیست و پنج متر مربع ) با یک دستگاه جرثقیل و دو نفر اکیپ نصاب می باشد. 

دیوار پیش ساخته یکی از محصولات بتن آماده است و با استفاده از ریخته گری بتن ساخته میشود و در مراحل ساخت آن از یک فرم کلی و مرسوم استفاده میشود.

بتن پیش ساخته در ایران چیزی در حدود 50 سال قدمت دارد، اما در کل از سال 1950 ابتدا در اروپا، سپس در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفت؛ میتوان گفت به نسبت میزان فاصله ی بین اولین ساخت این محصول و ورود آن به ایران بسیار فاصله بوده و این صنعت خیلی دیر پا به ایران گذاشته است.

 

تاریخچه:

در ابتدای ورود قطعات بتنی در کاشان به دلیل اینکه استاندارد مناسبی در زمینه ی تولید وجود نداشت، قطعات اشکال ثابتی نداشتند. با گذشت زمان و کسب تجربه در زمینه ی چگونگی ایجاد استاندارد و شکل ثابت برای هر یک از قطعه ها، فرمی پایه و ثابت برای هر یک در نظر گرفته شد.

به عنوان مثال برای پل ها، تیرهای تی شکل و قوطی شکل مناسب ترین گزینه انتخاب شد.

 

 

انواع قطعات بتنی

قطعات پیش ساخته ی بتنی انواع مختلفی دارد اما به طور کلی به سه دسته ی قطعات سقف و دیوار و قطعات متفرقه تقسیم میشود.

از دیگر تولیدات پیش ساخته میتوان به:

  1. 1.قطعات دیوار پیش ساخته و مشبک

  2. 2.قطعات پیش ساخته ی دیوار های محوطه

  3. 3.قطعات پیش ساخته ی بتنی سفارشی

اشاره کرد.

هر کدام از این سازه ها ترکیبات مخصوص به خود را دارند اگر بخواهیم توضیحی کوتاه در باب هر یک بیان کنیم میتوان گفت پایه ی اصلی همه ی آنها بتن میباشد.

ساختمان هایی که با بتن های اماده ساخته میشوند دو نوع هستند.

یک- ساختمان هایی که فقط ستون و تیر آنها در کارخانه ساخته شده و دیوار های جدا کننده و دیگر چیزها در سر ساختمان مونتاژ میشود. در این نوع سازه ها دیوارها معمولا گچی هستند و یا با آجرهای سبک و توخالی ساخته میشوند.

دو- ساختمان هایی که تمام قطعاتشان به طور کامل در کارخانه ساخته میشود و در نتیجه نیازی به مونتاژ کاری سر ساختمان نیست. و قطعات تنها در محل ساختمان نصب میشود.

 در طراحی ساختمان با چنین تولیداتی با توجه به پیش ساخته بودن محصولات، قطعات محدودیت چندانی از نظر ابعاد و تناسبات ندارند؛ مگر آنکه استانداردهای جهانی را در مراحل ساخت رعایت کنیم. ولی به طور کلی از لحاظ معماری انعطاف پذیری بالایی وجود دارد و میتوان گفت فضا را میتوان به نحوی دلخواه تقسیم کرد.

 

نحوه ی تولید بتن آماده

تولید این قطعات مراحل مختلفی دارد که عدم دقت در هر یک از مرحله ها سبب زیر سوال رفتن تمام مراحل تولید میشود.

آماده سازی قالب ها، فولادگذاری، بتن ریزی و عمل آوری از جمله کارهایی هستند که برای تولید هر یک از قطعه های آماده و پیش ساخته باید مورد توجه قرار گیرند.

در تولید این قطعات محله ی پیش تنیدگی نیز در صورت نیاز انجام میشود.

عملیات پیش تنیدگی باعث کاهش ارتفاع تیرها میشود؛ این عملیات قبل از مرحله ی بتن ریزی انجام شده و سبب استاندارد سازی آن میشود.

میتوان گفت عملیات در هم تنیدگی یکجور کنترل کیفی برای مراحل قبل از بتن ریزی است.

به طور کلی تولید قطعات آماده به چند شکل مختلف انجام میشود که عبارتند از :

- تولید قطعات به صورت تکی و درجا

- تولید قطعات به صورت چند تایی

- تولید قطعات با استفاده از جا به جایی شاسی یا پالت جا به جایی

 

روش های اجرا

سیستم پیش ساخته به دو روش انجام میشود:

- اجرای ساختمان به روش خطی

- اجرای ساختمان به روش دیواری

 

در روش اول، اجزای تشکیل دهنده ی ساختمان شامل پی، شناژ و ستون و دیگر تجهیزات به صورت پیش ساخته بوده و اتصال قطعات آن از نوع تر است.

ابتدا میلگردهایی قبل از بتن ریزی در محل ساختمان نصب میشوند سپس قطعات با استفاده از اجرای بتن در فاصله ی بین دو قطعه انجام میشود.

در روش دوم نیز اجزای تشکیل دهنده ی ساختمان شامل پی، پانل های دیوار و سقف به صورت پیش ساخته هستند. اتصالات در این نوع به وسیله ی پیچ و مهره و و گاهی به صورت تر انجام میشود.

کلیه ی باز شوهای در و پنجره و محل اتصال کلید و پریز و لوله های آب و برق و هر نوع داکت تاسیساتی از قبل پیش بینی شده و در کارخانه اجرا میگردد.

در این سیستم تولیدی تمامی موارد نام برده شده در درون قالب دیوار و قبل از بتن ریزی انجام میگردد.

 

مزایا و معایب

چنین روشی سبب یکپارچگی دیوارها میشود و نیازی به تخریب و یا ترمیم دیوارها برای نصب تاسیسات الکتریکی و مکانیکی نیست.

در مراحل اولیه دیوار پیش ساخته عایق خوبی برای صوت و حرارت نیست اما با اضافه شدن لایه های پلاستوفوم در بدنه ی دیوار، ساختمان دارای عایق صوت و حرارت میشود.

این سازه ها در ساختمان های مسکونی با تعداد طبقات کم، پارکینگ ها با چندین طبقه،  سالن های ورزشی، کارخانه ها و دیوارهای محوطه، پل ها و تقاطع ها، مکان های خاص مثل پناه گاه ها و سقف سالن ها با دهانه های بزرگ کاربرد مناسب و مطلوبی دارند.

چنین سازه هایی برا مکان های کوچک مناسب نیستند و از نظر میزان هزینه و انرژی که در نصب انها مصرف میشود استفاده ی به صرفه ای ندارند.

با توجه به اینکه قطعات پیش ساخته تنها در کارخانه ساخته میشوند استفاده از چنین محصولی نیازمند وجود کارخانه های متعدد  در تمامی شهر هاست تا بتوان دسترسی آسان و حمل و نقل راحتتری را داشت.

عمران بتن یکی از این کارخانه هاست که در شهر کاشان شروع به کار نموده و به صورت پوششی سراسری و گسترده تمامی قطعات آماده و بتنی را تحت پوشش قرار میدهد.

 

حال به بررسی دیوار های پیش ساخته میپردازیم. دیوار پیش ساخته برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.

از آنها میتوان به عنوان حائل برای نگه داشتن آب یا خاک یا برای تعیین محدوده ی مالکیت و یا به عنوان تزیین برای حیاط باغ استفاده کرد.

اکثریت مردم برای ساخت دیوار از بلوک استفاده میکنند اما راه امن تر که قدرتمندتر نیز باشد ریختن بتن در یک قالب پیش ساخته است که خود شما به راحتی میتوانید آن را انجام دهید که خود نوعی دیوار پیش ساخته است.

مراحل آن به شرح زیر است:

ابتدا اندازه ی قالب های اماده را در نظر میگیریم، سپس اندازه ی دیواری که میخواهیم در مکان مورد نظر ساخته شود را مد نظر قرار میدهیم.

بر اساس اندازه هایی که از یک دیوار پیش ساخته در ذهن داریم گوشه های هر قالب را با استفاده از میخ علامت گذاری میکنیم تا بدانیم محدوده ی نصب هر قالب از کجا تا کجا باید ادامه داشته باشد.

سپس میخ ها را با ریسمان به هم وصل میکنیم.

ار محدوده ای که ریسمان ها گذشته اند باید چاله حفر شود، این چاله چیزی حدود 30 سانت به سمت پایین عمق دارد.

 

نکته:

اطمینان حاصل کنید اگر زمین شیب دارد چاله ی حفر شده صاف باشد.

 

در مرحله ی بعد باید با استفاده از تخته سه لا دور تا دور فضای دیوار را تا حدود 10 سانتی متر مانند دیوار کار کنید تا قسمت داخلی دیوار جایی که چاله حفر کرده اید مثل یک مستطیل دراز باشد.

میتوان گفت مهمترین مرحله از دیوار پیش ساخته را پشت سر گذاشته اید.

قسمت داخلی تخته را در فواصل 60 سانتی بلوک های چوبی قرار دهید؛ این کار از ترک خوردگی بتن جلوگیری میکند.

حالا نوبت این است که قالب پیش ساخته را در سوراخ حفر شده قرار دهید.

مطمئن شوید قالب به درستی در محل خود قرار گرفته، حال بتن را مخلوط کرده و داخل قالب بریزید، البته باید اضافه کرد نوع و مقدار مخلوط بتن به اندازه و ماهیت دیوار شما بستگی دارد.

بتن را بلافاصله و به صورت یکنواخت داخل قالب بریزید. هیچ قسمتی نباید زودتر از قسمت های دیگر خشک شود.

هنگامی که به بالای دیوار رسیدید با استفاده از ماله و قلمو سطح دیوار را صاف کنید.

اگر میخواهید تزیینات دیگری به دیوار پیش ساخته اضافه کنید قبل از خشک شدن بتن این کار را انجام دهید.

نصف روز برای خشک شدن بتن کافی است با گذشت این زمان میتوانید قاب را بردارید و دیوار پیش ساخته آماده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی