عمران بتن صانع

شرکت فراورده های بتنی صانع

بتن آماده

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷ ب.ظ

بتن آماده

بتن ماده ای صنعتی میباشد که امروزه استفاده ی وسیعی نیز در صنایع مختلف دارد، از انواع آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع قطعات بتن آماده

- منهول های بتنی

- دیوار با پنل های سه بعدی

- کالورت ها

- بلوک های سیمانی

- و ...

 به همین دلیل در شکل ها و انواع مختلف تولید میشود.

گاهی لزومی دیده نمیشود که مصالح را با هم مخلوط نموده و بتنی دست ساز درست کنیم؛ بلکه میتوان از انواع آماده ی آن استفاده کرد و استحکام سازه های خود را تامین نمود.

بتن آماده در واقع ترکیبی از آب، سیمان و سنگدانه های ریز و درشت است که این سنگدانه ها میتوانند شن و ماسه یا سنگ شکسته باشند.

روشن است که سیمان موادی است که در مصالح ساختمانی مانند یک چسب عمل کرده و باعث چسبندگی سازه میشود و در ساخت بتن نیز وظیفه ی تامین استحکام و چسبندگی توده ی بتن را بر عهده دارد. بتن خود ترکیبی مقاوم در برابر عوامل محیطی چون باران و آتش و دیگر تغییرات جوی است.

 

بتن آماده چیست؟

بتن آماده در واقع به بتنی گفته میشود که به صورت مخلوطی تازه بوده و هنوز سخت نشده است و به صورت روان تحویل مشتری داده میشود تا مورد استفاده قرار بگیرد. بتن آماده در هر محلی که استفاده شود بسیار مقاوم در برابر عواملی چون سیل، اتش، باد و تگرگ و... میباشد.

با توجه به نوع رده بندی بتن از آن در محل های مختلفی استفاده میکنند.

بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه ی به کار رفته در بتن و میزان آب و سیمان استفاده شده در آن میتواند میزان مقاومت مختلفی داشته باشد و بسته به نوع کاربرد آن مورد استفاده قرار گیرد.

نکته: اندازه آب به سیمان مهمترین عامل در میزان مقاومت بتن است به این صورت که هر چقدر میزان آب به کار رفته در بتن بیشتر باشد بتن روان تر شده و از طرفی مقاومت فشاری بتن کاهش میابد و هرچه نسبت آب به سیمان کمتر باشد، فشار مقاومتی و دوام بتن بیشتر خواهد شد.

 

انواع بتن آماده

بتن به دو صورت در کارگاه تهیه میشود:

  •     تهیه بتن در محل کارگاه
  •     تهیه بتن به صورت اماده در کارخانجات تولید بتن و انتقال به کارگاه جهت استفاده

 

در روش ساخت بتن گاهی به جای مخلوط کردن مصالح در کارگاه با استفاده از یک مرکز بتن سازی، بتن به صورت اماده و از پیش مخلوط شده به کارگاه آورده شده و مورد استفاده قرار میگیرد؛ که روش دوم به عنوان بتن آماده شناخته شده است.

بتن آماده نوع خاصی از بتن است که در کارخانه سیمان  یا در یک فضای مخصوص تولید میشود، سپس توسط کامیون یا میکسر به محل مورد نظر فرستاده میشود. بتن آماده به گونه ای تولید میشود که ماده ای کاملا یکنواخت و آماده برای استفاده تحویل پیمانکاران داده میشود.

 

مزایای بتن آماده

با توجه به اینکه بتن آماده به عنوان یک محصول خریداری میشود مسلما قیمتی بالاتر از بتن های معمولی دارد اما این افزایش قیمت با توجه به میزان صرفه جویی در وقت، هزینه ای که صرف مهندس ناظر میگردد و مقدار سیمان و آب مصرف شده یقینا جبران خواهد گشت.

همچنین باید توجه داشت کنترل کیفیت در این نوع بتن به مراتب بهتر بوده و بتن استفاده شده مرغوب تر و دارای پایداری بیشتری است.

همچنین در فضاهای کارگاهی کوچک که امکان ساخت بتن سخت تر است کار را آسان میکند و استفاده از کامیون های مخلوط کن در طول حمل بتن تا محل مورد نظر مانع از جدایی دانه ها و کاهش کارایی بتن میشود.

 

کاربرد های بتن آماده

بی شک یکی از مهمترین کاربرد های بتن استفاده در ساختمان های اسکلت بتنی است.

یکی دیگر از کاربرد های بتن آماده استفاده برای روسازی راه ها است؛ در ساخت راه با روسازی بتنی از بتن های آماده استفاده میشود.

یکی دیگر  از کاربرد های بتن که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از بتن به عنوان کف پوش بتنی است به این دلیل که این نوع کف پوش ها ظرفیت گرمایی بالایی دارند، مقاومتر بوده و تنوع رنگ متناسبی را نیز دارا میباشند؛ البته این طیف رنگی توسط افزودنی ها ساخته میشوند، به همین دلیل میتوان گفت کفپوش های بتنی انتخاب مناسبی برای کفپوش های فضای داخلی ساختمان هستند.

از بتن برای ساخت سازه های پیش ساخته چون دیوار پیش ساخته و پله های پیش ساخته نیز بهره میبرند.

 

فرایند تولید بتن آماده

بتن اماده نیز مانند دیگر بتن ها از سیمان، سنگ اهک، شن و ماسه و آب و مقداری مواد افزودنی تشکیل شده است که در یک کارخانه مرکزی تولید میشوند تا از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند. بتن ساخته شده توسط میکسر ها به محل مورد نظر منتقل میشود، همین موضوع باعث میگردد که بتن به صورت تازه مورد استفاده قرار بگیرد.

آماده سازی بتن در کارخانه های مخصوص به طور کامل از لحاظ کیفیت و خواص فیزیکی در یک آزمایشگاه مجهز مورد بررسی قرار میگیرد تا با کد های استاندارد بین المللی تطابق داشته باشد؛ در این آزمایشگاه ها میزان رطوبت بتن مورد برسی قرار میگیرد تا نسبت آب به سیمان بررسی شود و میزان چسبندگی بتن کم نباشد.

در نهایت پس از کنترل کیفی اولیه، مواد به قسمت ورودی کارگاه ریخته میشود و بعد از گذشت مدت زمان مشخص، بتن آماده داخل میکسر ریخته شده و به محل ساخت و ساز انتقال داده میشود.

 

انواع بتن آماده

بتن آماده در صنعت ساخت و ساز بسیار محبوب بوده و مورد توجه پیمانکاران قرار گرفته است و بسیاری از آنان برای پاسخگویی به نیاز خود در وهله ی اول بتن آماده را انتخاب میکنند.

با توجه به اینکه بتن آماده طیف گسترده و استفاده ی متنوعی دارد، در انواع مختلفی نیز تولید میشود و تنها سیمان به عنوان ماده ی پایه و اولیه ی تمام مدل های آن است.

انواع مختلف بتن عبارتند از:


·        بتن آماده ی استاندارد

بتن استاندارد پر کاربرد ترین نوع بتن است که از مواد اصلی و پایه ی بتن ساخته میشود، این نوع بتن انعطاف پذیری بالایی دارد به همین دلیل در کاربرد های گسترده مورد استفاده قرار میگیرد.

 

·        بتن تقویت شده با فیبر

این نوع بتن حاوی فیبر است که میزان مقاومت ساختاری بتن را افزایش میدهد. انواع مختلف الیاف چون فیبر فولادی، فیبر مصنوعی و الیاف شیشه ای همراه با مخلوط مواد بتن مورد استفاده قرار میگیرد. بتن تقویت شده با فیبر معمولا برای جلوگیری از نفوذ پذیری بالا استفاده میشود.

 

·        بتن معماری و تزیینی

بتن معماری و تزیینی بیشتر برای ساخت قعات ساختاری استفاده میشود.

در سال های اخیر برای طراحی معماری و تریین از شیوه های گوناگونی استفاده میشود که نیازمند یک نوع بتن نرم و انعطاف پذیر است؛ این نوع بتن در اطراف استخرها، پیاده روها و راه های ورودی استفاده میشود.

 

·        بتن پیش ساخته

بتن پیش از انواع بتن آماده است، این نوع بتن ها در برنامه های ساخت و ساز خاص استفاده میشوند. در مقاله های پیشین در مورد دیوار های پیش ساخته با استفاده از این بتن ها صحبت کردیم که میتوانید مطالعه کنید.

 

·        بتن متراکم

بتن متراکم تحت تراکم و فشار بالا تولید میشود و درصد آب بسیار کمی دارد. این نوع بتن به بتن های آر-سی-سی نیز معروف هستند و عمدتا در ساخت پل و سازه های بزرگ استفاده میشوند.

از بتن معمولی سفت تر بوده و به سختی شکل داده میشود.

 

·        بتن خود متراکم

برخلاف بتن متراکم این نوع بتن درصد آب بالاتری دارد و به راحتی شکل دهی میشود، به راحتی جا به جا شده و در برخی ساختار های خاص استفاده میشود.

 

نکاتی در مورد خرید بتن آماده

خرید بتن نکاتی دارد و با توجه به نوع پروژه میتوان تعیین کرد که چه اندازه این بتن مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به نیاز پیمانکاران امروزه شرایطی مهیا شده که علاوه بر حمل بتن در میکسرها، امکان ارائه بتن درون کیسه های مخصوص نیز فراهم شده است.

در هر حال برای خرید بتن باید بتوانید میزان بتن مورد استفاده ی خود را بر مترمکعب محاسبه کنید و برای اینکار نیازمند ضرب طول، عرض و ارتفاع مکان مورد نظر در هم و تبدیل واحد بر متر مکعب هستنید.

وبسایت هایی نیز وجود دارند که میتوانید اندازه های مورد نظر خود را به آنها داده و میزان بتن مورد استفاده ی خود را به صورت متر مکعب محاسبه کرده و دریافت نمایید.

 


  • عمران بتن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی