عمران بتن صانع

شرکت فراورده های بتنی صانع

اطلاعاتی درباره ی مهندسی عمران

سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۱۷ ب.ظ

 

 

مهندسی عمران چیست؟

مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آن را انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند  در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.

خیلی از افراد در زمان انتخاب رشته ی خود دچار ابهام و و تردید هستند و نمی دانند چه رشته ای را انتخاب کنند و اینکه آن رشته ای که انتخاب می کنند چه آینده ی کاری در پی دارد؟

مهم ترین دلیل انتخاب یک خط، مسیر و رشته ، علاقه به آن است. اما بدون اینکه شناختی در میان باشد، چگونه می توان نسبت به آن رشته علاقه نشان داد؟ این طور بگویم ، شما وقتی به یک مکان نرفته باشید و آنجا را ندیده باشید چگونه می توانید، به طور قطع بگویید که آنجا را دوست دارید و می خواهید باقی عمرتان را آنجا بگذرانید؟

 

مهندسی عمران 

رشته ی عمران تلفیق ریاضی و فیزیک است. و تمامی این قوانین در دل ماده و در دل ارتباط بین مواد با هم تجلی می یابد. علم شناخت مواد و مصالح باید وجود داشته باشد. و از همه مهمتر اینکه شما ذوق و خلاقیت داشته باشید، تا بتوانید مواد و مصالح را به گونه ای در کنار هم و در ارتباط با هم قرار دهید، تا بتوانند هم وزن خود را تحمل کنند و هم اینکه بارهای وارده بر خود را به زمین منتقل نمایند.

رشته ی مهندسی عمران رشته ای بسیار شیرین است و کسی که به ساخت و پرداخت علاقه داشته باشد و بتواند با توجه یه قوانین موجود به محاسبه بپردازد، از این رشته لذت خواهد برد.

در مهندسی عمران شما خلق می کنید. ساختمانی را یا سازه ای را از نیستی به وجود می آورید و بر روی پاهای خود استوارش می کنید.

در کارشناسی عمران شما دروسی را می خوانید که به وسیله ی آنها باید بتوانید در آخر دوره یک ساختمان را به وسیله ی فرمول های آموخته شده بنا کنید و به آن مواد و مصالح نسبت دهید. البته مهندسی عمران نرم افزارهایی دارد که هر مهندس عمران باید آن را بداند و یا آن را فرا بگیرد.

 

 

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته


برای ادامه تحصیل در این رشته – با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد – داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه های ریاضی . فیزیک برخوردار باشد، همچنین توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت تجسم و دقت کافی در مسائل را داشته باشد. شایان ذکر است که بسیاری از کارها و طرحهای عمرانی در خارج از محیطهای شهری بوده و فعالیت نسبتا زیادی را می طلبد. 

 

آشنایی با گرایش های عمران 

در ادامه ی کارشناسی شما می توانید بر حسب علاقه تان مسیری را در پیش گرفته و به سمت آن حرکت نمایید. در زیر گرایش های مهندسی عمران برای شما بازگو می شود :

 

1- گرایش مهندسی و مدیریت ساخت

یکی از اصولی که به وسیله ی آن می توان در اجرای صحیح پروژه های عمرانی به ما کمک کند. این است که بتوانیم مراحل اجرای کار را دانسته و آن را مدیریت کنیم. هر پروژه ای نیاز به یک مدیر کاردان دارد که اجرای پروژه را مدیریت کند. اگر بهترین عوامل و مصالح در جهت اجرای یک پروژه گرد بیایند در صورتی که نتوانند به وسیله ی یک مدیر پروژه کنترل شوند، عدم نظم در اجرای مراحل سازه، کل پروژه را به هم می ریزد و هزینه ها و جریمه های هنگفتی را به بار می آورد.

مدیریت کنترل پروژه کمک می کند، روند ساخت و مسائل اقتصادی و بحث زمان در کنار هم به صورت بهینه کنترل گردد.

 

2- گرایش مهندسی سازه

مهندسی سازه گرایشی است که در آن به آموزش تجزیه و تحلیل و طراحی سازه های مختلف می پردازد. این رشته بیشترین ظرفیت پذیرش را در دانشگاه های کشور دارا می باشد. در این گرایش تمام خواص سازه به صورت دقیق و معادلاتی اثبات می شود. و این اثبات به کمک نرم افزارهایی چون، etabs, sap, safe , abaqus  انجام می گیرد.

بعد از گذراندن این دوره یا گرایش شما به عنوان یک طراح قوی در زمینه ی مدلسازی سازه های بتنی، فولادی و پیش ساخته وارد بازار کار می شوید.

شاید فکر کنید که بازار اشباع شده است از مهندس عمران اما اشتباه نکنید. همه ی افراد از نظر علمی و مهارتی و تجربه و هوش و استعداد شبیه هم نیستند. همیشه بازار کار به کسی که مسلط به مهارتی باشد و بتواند از طریق آن مهارت خدمتی به کسی ارائه دهد، نیاز دارد.

این به شما بستگی دارد که در کار خود تا چه اندازه جدی باشید. و تا چه اندازه مهارت داشته باشید. با اینکه بازار مهندسی عمران اشباع شده است اما باز هم طراح متخصص و بدون اشتباه در طراحی سازه ی بهینه نیاز این رشته بوده است. و از آن استقبال می شود. دستگاه مشاور یا طراح طبق دستور کارفرما به طراحی می پردازد و بیشتر زمان خود را در دفتر فنی می گذراند.

 

3- گرایش مهندسی زلزله

در طراحی های عمرانی باری داریم به نام بار زلزله .این گرایش به طراحی سازه با این بار یعنی بار زلزله می پردازد. همچنین مهندسی که در این گرایش فارغ التحصیل می شود، موظف است به مقاوم سازی سازه هایی که در مناطق زلزله خیز قرار دارد.

به دلیل نبود سازه های پایدار ، در آینده ای نه چندان دور به فارغ التحصیلان این گرایش بیشتر از پیش نیاز خواهد بود. نرم افزار های تخصصی این گرایش base isolation و مدلسازی های میراگرهای ویسکوز میباشد.

 

 

4-گرایش مهندسی ژئوتکنیک

مهندسی خاک و پی گرایشی از مهندسی عمران است که وظیفه ی آن بررسی خصوصیات بستر سازه یا همان خاک و رفتارهای آن تحت بارهای مختلف می باشد. با توجه به اینکه هر سازه و یا بهتر بگوییم اکثر سازه ها روی بستر خاک بنا می شوند، این گرایش به طور مستقیم با گرایش مهندسی سازه رابطه مستقیم دارد.

یک مهندسی که گرایش ژئوتکنیک را گذرانده است، در زمینه های کاری زیر مشغول به کار خواهد بود:

طراحی انواع پی ها، نحوه مقاوم سازی دیوار حائل، مقاوم سازی خاک بستر، دیواره های خاکی ، نیلینگ و شاتکریت ، سازه های نگهبان خرپا ، راک بولت ، دیواره بتنی در تونل ها و ..... کار در آزمایشگاه های خاک برای نمونه گیری و انجام آزمایش های سه محوری و تحکیم بر روی خاک از جمله ی این هاست.

این جز پر کاربرد ترین زمینه های فعالیت است زیرا با اندکی تفکر می توان متوجه شد که هیچ سازه ای بدون پی بنا نمی شود. و شما اگر دوست دارید در این زمنیه فعالیت داشته باشید، باید نرم افزارهایی نظیر :

Geo studio, plaxis, flac 3d, snsoft , lpile, …..

 

5- گرایش مهندسی حمل و نقل

این گرایش در چند زمینه دنبال می شود. و چندین بخش دارد. از جمله این بخش ها حمل و نقل دریایی، ریلی ، هوایی و جاده ای است. هر کسی با توجه به توانایی های خود می توانند در هر یک از این زمینه ها یا گرایش ها به فعالیت بپردازند.

نرم افزارهای این بخش و این گرایش:

Cube, vissum,transcad  می باشد.

 

6-گرایش راه و ترابری

شما اگر این رشته را برای ارشد خود انتخاب کنید باید بدانید که ، بیشتر لحظات کاری خود را در خارج از شهر طی کنید.

این گرایش به ایجاد طراحی راه در دشت و کوهستان و راه آهن و جاده ها می پردازد. به دلیل توسعه ی جمعیت شهری نیاز به بازسازی مسیرها ، جاده ها و طراحی مسیرهای جدید ، نیاز به این گرایش و این رشته همیشه حس می شود.

برای اینکه در این رشته و گرایش موفقیت بیشتری داشته باشید، باید بر روی انواع نشریه راه 415-101 – 234 و .... مسلط باشید.

آینده ی شغلی این رشته بسیار درخشان است و نیاز به مهندس بیشتری در این زمینه احساس می شود.

 

 

7- گرایش ساختمان های هوشمند

کسانی که می توانند این گرایش را در ارشد خود انتخاب کنند، تنها مهندسین عمران نیستند. مهندسین مکانیک، مهندسین پلیمر، مهندسین مواد از جمله کسانی هستند که می توانند در این زمینه فعالیت کنند.

این رشته در کشورهای پیشرفته ی جهان وجود دارد. این گرایش در واقع ساختن و طراحی سازه های هوشمند است که با توجه به عوامل بیرونی می تواند حال و هوای درونی خانه را به تناسب تغییر دهد.

سیستم مدیریت ساختمان در واقع سیستمی است که تغییرات لازم را به صورت اتوماتیک بر منزل اعمال میکند.

شاید ندانید اداره ی هوشمند ساختمان یعنی چه ؟ در اینجا برای شما ذکر می شود :

باز وبسته شدن درب ورود و خروج افراد، سیستم روشنایی کنترل میزان روشنایی منزل ، سیستم های تهویه مطبوع ، کنترل پنجره اتاق ها و پرده ها به صورت اتوماتیک ، سیستم صوتی و تصویری ساختمان .... از جمله مواردی است که در گرایش ساختمان های هوشمند به آن پرداخته می شود.

ساختمان هایی که به صورت هوشمند بنا می شوند، بین چهار عنصر اصلی ارتباط برقرار می کند. عناصر اصلی در اینجا سیستم ها ، ساختارهای ، سرویس ها و مدیریت انهاست.

و با ایجاد ارتباط میان آنها محیطی پویا و مقرون به صرفه به وجود می آورد.

 

  • عمران بتن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی